Privatlivspolitik
HF & VUC Roskilde-Køge (CVR: 29580774) er dataansvarlig for de oplysninger, vi behandler om dig, og vi sørger for, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Privatlivspolitik
HF & VUC Roskilde-Køge (CVR: 29580774) er dataansvarlig for de oplysninger, vi behandler om dig, og vi sørger for, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Kontaktoplysninger:
Hvis du ønsker at kontakte os angående vores behandling af dine personoplysninger, kan du gøre det på:
Roskilde
Læderstræde 4, 4000 Roskilde
vucroskilde@vucroskilde.dk
Tlf: 46 30 86 00
Køge
Uddannelsesvej 22B, 4600 Køge
vucroskilde@vucroskilde.dk
Tlf: 46 30 86 00
Behandling af personoplysninger
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Denne privatlivspolitik beskriver, hvordan HF & VUC Roskilde-Køge behandler dine personoplysninger. Vi behandler kun oplysninger om dig, hvis de er nødvendige og har et formål, og vi behandler altid dine personoplysninger fortroligt.
Datasikkerhed
Vi har truffet passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre dine oplysninger mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring, uautoriseret videregivelse eller uautoriseret adgang. Vi sikrer, at behandlingen kun kan finde sted, når alle databeskyttelsesprincipper er opfyldt.
Vi holder data ajour
Da drift af vores skole er afhængig af, at dine personoplysninger er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer, så sørger vi for opdatering. Hvis vi selv bliver opmærksomme på, at dine personoplysninger ikke er korrekte, opdaterer vi oplysningerne og giver dig meddelelse herom.
Hvor kommer dine personoplysninger fra
Vi indsamler personoplysninger om dig på forskellige måder, herunder eksempelvis:
- Optagelse på Hf og VUC Roskilde-Køge
- Ved brug af cookies på vores hjemmeside
- Ved at du selv afgiver oplysninger, eksempelvis ved at besvare et spørgeskema eller udfylde en formular på hjemmesiden
- Ved at du kommenterer på os eller følger os på sociale medier, såsom Instagram, Facebook og LinkedIn
Nedenfor kan du se, på hvilket grundlag vi behandler dine oplysninger, til hvilket formål, og i hvor lang tid vi opbevarer dem.
Hjemmesidebesøgende
Når du besøger vores hjemmeside, behandler vi oplysninger om dig for at sikre optimal drift af vores hjemmeside. Vi behandler følgende oplysninger om dig:
· Din brug af hjemmesiden (f.eks. bevægelsesmønstre, dato og klokkeslæt for dit besøg). Der foretages ikke identifikation af den enkelte bruger som person i forbindelse med anvendelsen af cookies.
Vi behandler personoplysninger om dig med følgende formål:
· At optimere din informationssøgning samt evaluere og forbedre hjemmesiden
Vi behandler oplysningerne på følgende behandlingsgrundlag:
Du har givet samtykke via cookiebanner (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a)
Som led i vores offentlige myndighedsudøvelse, herunder at kunne administrere vores hjemmeside (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e)
Hvad er en cookie?:
En cookie er en lille datafil, som bliver gemt på din computer, tablet eller mobiltelefon. En cookie er ikke et program, der kan indeholde skadelige programmer eller virus.
Cookies kan være nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Som en del af vores service anvender vi cookies til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.
Du kan altid læse mere om vores cookies på vores hjemmeside, hvor du også kan redigere dit samtykke.
Kontakt og kommunikation
Når du henvender dig til os pr. mail, telefon, kontaktformular på hjemmesiden eller pr. almindeligt brev, behandler vi følgende oplysninger om dig:
· Dine kontaktoplysninger samt indholdet af din henvendelse.
Formålet med behandlingen af dine personoplysninger er, at vi gerne vil yde dig en god service og behandle din henvendelse.
Vi behandler disse oplysninger på følgende behandlingsgrundlag:
· Du har samtykket til, at vi må behandle dine oplysninger (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a)
· Vi behandler dine oplysninger for at kunne yde dig en service i forbindelse med at opskrive dig som elev på skolen (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b)
· Vi behandler dine oplysninger som led i offentlig myndighedsudøvelse for at kunne besvare dine spørgsmål og eventuel indgå en uddybende samtale for at kunne afdække dine behov (databeskyttelsesforordningens art 6, stk. 1 litra e)
Dine personoplysninger slettes, når formålet med opbevaringen ikke længere er til stede. Dette vurderes konkret ud fra den specifikke henvendelse og henvendelsens karakter. Vi behandler dine personoplysninger, så længe vi har en korrespondance med dig. Når korrespondancen er afsluttet, og indholdet af denne ikke giver anledning til yderligere handling, slettes dine oplysninger.
Optagelse på Hf og VUC Roskilde-Køge
Når man optages på Hf og VUC Roskilde-Køge, behandler vi følgende oplysninger:
- Navn, kursistnummer, adresse, øvrige kontaktoplysninger, tidligere eksamensbeviser, CPR-nummer og helbredsoplysninger, hvis du fx har brug for særlig støtte som ordblindeelev eller andet.
- Vi behandler disse oplysninger på følgende behandlingsgrundlag:
- Vi behandler dine almindelige personoplysninger som led i udførelsen af vores arbejde, der er pålagt os som offentlig myndighed (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e)
- Vi behandler dit CPR-nummer med henblik på en entydig identifikation eller som
- Journalnummer (databeskyttelseslovens § 11, stk. 1)
- Behandlingen af oplysningerne sker derfor som led i myndighedsudøvelse, hvor skolen at tilbyde elever med funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder bistand i forhold til undervisningen (databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra f)
- Oplysninger indsamlet i forbindelse hermed vil som udgangspunkt blive slettet, når vi ikke længere har behov for dem til opfyldelse af formålene. Perioden afhænger af karakteren af oplysningen og baggrunden for opbevaring.
Sociale Medier
Når du liker og / eller følger os på LinkedIn, YouTube, Facebook og Instagram, behandler vi følgende oplysninger om dig:
Dit navn, dine likes og kommentarer
Formålet med behandlingen af dine personoplysninger er at holde interesserede følgere opdaterede på bl.a. relevante post på de sociale medier, fx arrangementer, opmærksomhedspunkter mv.
Vi behandler personoplysninger på følgende behandlingsgrundlag:
Vores interesse i markedsføring samt forbedring af vores hjemmeside og den service som vi yder dig (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e)
Vi er fælles dataansvarlige med LinkedIn for de oplysninger om dig, der indsamles, når du besøger vores side. Det betyder, at vi sammen med LinkedIn, skal fordele og fastlægge ansvaret for at overholde lovgivningen omkring behandlingen af dine personoplysninger.
Du kan finde vores aftale om fælles dataansvar her: https://legal.linkedin.com/pages-joint-controller-addendum
Hvis du ikke har en profil på LinkedIn, indsamles der oplysninger om din enhed, lokation/geodata og oplysninger om din adfærd på LinkedIn og udenfor LinkedIn, eks. besøg på hjemmesider.
Hvis du har en profil på LinkedIn, indsamles der også oplysninger, som du har givet tilladelse til i forbindelse med oprettelse af din profil såsom reaktioner, kommentarer og delinger, du og andre foretager.
Vi modtager kun de oplysninger, som du selv sender til os i form af din henvendelse, like eller kommentar. Herudover modtager vi anonyme statistiske oplysninger om brugerne fra LinkedIn, via en funktion kaldet LinkedIn Page Analytics.
Hvis du ønsker at slette dine oplysninger hos LinkedIn, skal du slette din profil. Hvis du sletter din profil, betyder det også, at dine opslag, billeder og oplysninger bliver slettet. Har du spørgsmål til LinkedIn Page Analytics, skal du kontakte LinkedIn.
Sociale medier - dataansvar
Vi er fælles dataansvarlige med Meta (Facebook og Instagram) for de oplysninger om dig, der indsamles, når du besøger vores sider på Facebook og /eller Instagram. Det betyder, at vi sammen med Meta skal fordele og fastlægge ansvaret for at overholde lovgivningen omkring behandlingen af dine personoplysninger.
Du kan finde vores aftale om fælles dataansvar her: https://www.facebook.com/legal/controller_addendum
Meta anvender Insights på Facebook /Instagram for at indsamle statistiske oplysninger om dit besøg på siden, herunder alder, køn, parforholdsstatus, arbejde, livsstil, interesseområder, oplysninger om køb og geografiske oplysninger. Til dette formål har Meta placeret cookies på din enhed, når du besøger Facebook/Instagram. Hver cookie indeholder en unik identifikationskode, som forbliver aktiv i en periode af to år, medmindre de bliver slettet før udløbet af denne periode. Meta modtager, gemmer og behandler dine personoplysninger gennem disse cookies. Vi modtager aggregerede resultater af disse oplysninger. Du kan at læse mere om Facebooks/Instagrams brug af cookies her: https://m.facebook.com/policies/cookies/ og Politik om cookies | Hjælp til Instagram
Vi videregiver ikke oplysninger om dig, som vi modtager fra Meta. Meta kan dog videregive oplysninger om dig til tredjeparter. Du kan læse mere om dette under punktet ”hvordan deles disse oplysninger” i deres Privacy Policy.
Hvis du ønsker at slette dine cookies, kan du se hvordan via vores Cookiebanner, eller du kan kontakte Meta.
Meta behandler oplysninger om dig, også selvom du ikke har en konto hos dem. Du kan læse mere om dette her: Metas politik om beskyttelse af personlige oplysninger – Sådan behandler og bruger Meta brugerdata | Center for privatindstillinger (facebook.com)
Hf og VUC Roskilde-Køge har annoncering på SnapChat, som indsamler og bruger data på samme måde som Meta og LinkedIn. Du kan læse mere om det her:
Snapchat: https://values.snap.com/privacy/privacy-policy?lang=da-DK
Brug af billeder
Vi offentliggør harmløse billeder på hjemmeside og sociale medier, som ikke specifikt har fokus på enkelte personer. Det gør vi, hvis vis vi vurderer, at billedet har en positiv virkning på omverdenens opfattelse af os, enten som arbejdsplads, som samarbejdspartner eller i andre sammenhænge. Vi gør dette som led i udøvelsen af vores opgave som offentlig myndighed (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e).
Hvis du aktivt skal deltage i markedsføring, videoer eller andre salgsfremstød i samarbejde med os, vil vi sikre os at dette sker på baggrund af et samtykke fra dig (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a) eller via en modelkontrakt (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b).
Billeder bliver slettet, hvis vi vurderer at de ikke længere tjener deres formål, hvis en kontrakt om brugen af billedet er udløbet, eller hvis du trækker dit samtykke tilbage. Du har også altid mulighed for at trække dit samtykke tilbage, og vi sletter de billeder, hvor du medvirker.
Leverandører og samarbejdspartnere
Når vi indgår aftaler med leverandører eller andre samarbejdspartnere, er det nødvendigt for os at behandle personoplysninger om kontaktpersoner. Vi behandler typisk følgende typer af oplysninger
· Navn og e-mail, telefonnummer og stilling
Formålet med behandlingen af dine personoplysninger er at efterleve vores forpligtelser i henhold til aftalen samt sikre nem kommunikation.
Vi behandler disse oplysninger på følgende behandlingsgrundlag:
· Vi behandler dine oplysninger i forbindelse med en kontrakt (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b)
Oplysninger indsamlet i forbindelse hermed vil som udgangspunkt blive slettet, når aftalen er opfyldt, medmindre der foreligger en konkret grund til at gemme oplysningerne i et længere tidsrum, fx en garantiperiode, eller hvis der opstår et behov for at reklamere.
Vi skal opbevare regnskabsmateriale i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som købet eller salget vedrører. Heri kan der indgå personoplysninger, som vil blive slettet samtidig med regnskabsmaterialet.
TV-overvågning
Vi har videoovervågning ved indgangspartier, gangarealer, reception. Videoovervågningen foretages i kriminalitets-forebyggende øjemed.
Kun 1 leder og 1 medarbejder på Hf og VUC Roskilde-Køge har adgang til videooptagelserne. Hvis der er mistanke om, at noget ulovligt er foregået, vil TV-optagelserne blive gennemset af en af skolens ledere. Videooptagelserne videregives udelukkende til politiet og kun i kriminalitetsopklarende øjemed.
Vi behandler disse oplysninger på følgende behandlingsgrundlag:
· Som led i offentlig myndighedsudøvelse, som er at sikre vores områder mod kriminalitet (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e)
Vi opbevarer overvågningsvideos i 30 dage, medmindre konkrete forhold gør det nødvendigt at opbevare oplysningerne i længere tid.
Rekruttering
Hvis du søger en stilling ved os, vil vi behandle de oplysninger, som fremgår af din ansøgning, CV og andre medsendte dokumenter. Det er ikke nødvendigt, at du skriver CPR-nummer.
Formålet med at behandle personoplysninger om dig i rekrutteringsprocessen er at vurdere, om du er en kvalificeret kandidat til en ledig stilling hos os.
Vi behandler dine almindelige personoplysninger på følgende behandlingsgrundlag:
· Som led i vores offentlige myndighedsudøvelse som arbejdsgiver, som er at vurdere dine kvalifikationer (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e).
· Hvis vi indhenter referencer fra en eller flere af dine tidligere arbejdsgivere og kolleger, registrerer vi oplysningerne, som vi har modtaget. Dette bliver gjort på baggrund af en interesse i at få verificeret, at du er den rigtige kandidat til stillingen og vil ske som led i vores udøvelse som offentlig arbejdsgiver (databeskyttelsesforordningen art 6, stk. 1, litra e).
Hvis vi i forbindelse med rekrutteringen behandler CPR-nummer eller oplysninger, sker det på følgende behandlingsgrundlag:
· Behandlingen af CPR-nummer sker alene, hvis du selv har afgivet det i forbindelse med ansøgningen eller CV’et. Vi behandler CPR-numre for at kunne forsvare eller gøre et eventuelt retskrav gældende (databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 litra f og databeskyttelseslovens § 11, stk. 1).
Hvis du fremsender personoplysninger af følsom karakter, behandler vi disse på følgende retsgrundlag:
· Som led i vores offentlige myndighedsudøvelse som arbejdsgiver, som er at vurdere dine kvalifikationer, og med henblik på fastlæggelse af eller forsvar ved et eventuelt retskrav vedrørende rekrutteringsprocessen (databeskyttelsesforordningens 6, stk. 1, litra e og c samt art. 9, stk. 2, litra f).
Ansøgning og bilag slettes efter at rekrutteringsprocessen er afsluttet, hvorefter dine oplysninger vil blive slettet. Formålet med opbevaring efter endt rekrutteringsforløb er at sikre interesser i tilfælde af eventuelle indsigelser om diskrimination, forskelsbehandlinger o. lign. under rekrutteringsprocessen.
Uopfordrede ansøgninger slettes med det samme, når den rette kandidat er fundet.
Ønsker vi at gemme din ansøgning med bilag, med henblik på mulig fremtidig ansættelse, vil dette ske på baggrund af dit samtykke (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a).
Efter databeskyttelsesreglerne har du ret til at få oplyst, om meddelelse af personoplysninger er lovpligtigt eller et krav, der skal være opfyldt for at indgå en kontrakt, om du har pligt til at give personoplysningerne og de eventuelle konsekvenser af ikke at give sådanne oplysninger.
Vi bemærker i den forbindelse, at det følger af helbredsoplysningsloven, at en lønmodtager inden ansættelsen af egen drift eller på spørgsmål derom fra arbejdsgiveren skal oplyse, om lønmodtageren er bekendt med at lide af en sygdom eller har symptomer på en sygdom, som vil have væsentlig betydning for lønmodtagerens arbejdsdygtighed ved det pågældende arbejde. Derudover bemærkes det, at hvis du bliver tilbudt ansættelse, skal vi bruge visse personoplysninger om dig til at udarbejde din ansættelseskontrakt, herunder bl.a. dit navn og din adresse, jf. bestemmelserne i ansættelsesbevisloven. Hvis du ikke ønsker at give de oplysninger, du er forpligtet til at give i overensstemmelse med helbredsoplysningsloven og de oplysninger, der er er nødvendige for, at der kan udarbejdes en ansættelseskontrakt, vil det ikke være muligt at tilbyde dig ansættelse.
Videregivelse af oplysninger
Vi benytter eksterne leverandører/samarbejdspartnere til opbevaring og behandling af oplysningerne. Når vi benytter en databehandler, har vi indgået en databehandleraftale med dem. De behandler derfor udelukkende personoplysninger på vores vegne og må ikke anvende dem til deres egne formål.
Vi prioriterer leverandører fra EU, samt fra tredjelande, som EU Kommissionen har godkendt ift. beskyttelsesniveauet omkring personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningen art. 45.
I relevante tilfælde videregives personoplysninger til selvstændige datamodtagere, som fx offentlige myndigheder eller banker.
Videregivelse af oplysninger til usikre tredjelande
Vi anvender desuden nogle databehandlere/leverandører i usikre tredjelande. Når tredjelandenes lovgivning ikke tilbyder den samme sikkerhed, som EU gør, har vi skærpede forpligtelser i beskyttelsen af dine data.
Dine oplysninger kan overføres til datamodtagere i USA baseret på fx EU Kommissionens standardkontrakter (databeskyttelsesforordningen art. 46, stk. 2, litra c) eller Data Privacy Framework (databeskyttelseslovens art. 45, stk. 9). Hvis du ønsker det, kan du kontakte os for yderligere oplysninger herom samt udlevering af dokumentation på passende garantier.
Dine rettigheder
Du kan ved henvendelse til kontaktoplysningerne øverst på siden:
få indsigt i dine personoplysninger
· få berigtiget dine registrerede personoplysninger
· få slettet personoplysninger om dig selv
· få begrænset behandlingen af dine personoplysninger.
· få udleveret dine personoplysninger (dataportabilitet) mhp. at overflytte til en anden dataansvarlig
· gøre indsigelse mod behandlingen, når behandlingen er baseret på vores rolle som offentlig myndighedsudøver (databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e)
Hvis du giver samtykke til os, er dit samtykke frivilligt, og det har ingen konsekvenser for dig, hvis samtykke ikke gives, kun gives til enkelte punkter eller senere tilbagekaldes. Tilbagekaldelse af samtykket kan ske til enhver tid ved at benytte kontaktoplysningerne ovenfor. Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger i tiden fra dit tidligere meddelte samtykke til tidspunktet for tilbagetrækningen.
Når du henvender dig med en anmodning om at gøre brug af ovenstående rettigheder, vil vi svare dig indenfor en måned. Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, får du en begrundelse for det.
For at gøre brug af dine rettigheder, eller hvis du har spørgsmål til ovenstående, kan du henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst på siden.
Hvis du efterfølgende er utilfreds med måden, hvorpå vi behandler dine oplysninger, har du ret til at indgive en klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 1300 København K, tlf.: 3319 3200 eller via e-mail: dt@datatilsynet.dk.
i behandler dine oplysninger, har du ret til at indgive en klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 1300 København K, tlf.: 3319 3200 eller via e-mail: dt@datatilsynet.dk.